Blogi

Teemaksud Euroopas

Teemaksud Euroopas

Euroopasse sõites on hea teada, kus riigis on vaja maksta teemakse. Üldise ülevaate Euroopa teemaksude kohta saab lehelt: https://www.tolls.eu/european-countries. Samas tasub alati lisaks lugeda vastava riigi teemaksude lehelt, kuna süsteemid on pidevas aregnus ja alati ei pruugi kõige õigem info sellel lehel üleval olla.

Teele asudes tasub veidi eeltööd teha teemaksude tasumise osas. Isegi, kui Sinu plaan on liikuda mööda väiksemaid teid ja vältida teemaksude tasumist, siis alati ei õigusta see valik ennast ära ja turvalisema ja kiirema teekonna valikul satud ikkagi tasulistele teedele. Samuti on enamus riikides kiirteedel niivõrd korralikud süsteemid üleval, et teemaksu tasumist vältida ei ole võimalik ja kui jätad vinjeti ostmata, saad selle asemel mitu korda kallima trahvi tasuda.

Teemaksude arvestamise ja tasumise viis sõltub riigiti ka sellest, millisesse kaaluklassi Sinu sõiduk jääb. Käesolevas loos anname väga üldise ülevaate Euroopa teemaksude süsteemist matkaautodele. Enamus juttu kehtib B-kategooria sõidukile ja üle 3,5 tonnise matkaauto juhid peavad täiendavat infot otsima vastava riigi teemaksude lehelt. Lehelt https://www.tolls.eu/european-countries leiad ka lingid kõikide Euroopa riikide teemaksu teemalistele kodulehtedele.

M1 kategooria on paljudes riikides tasuta 

Euroopas on mitmeid riike, kus teemaksu tasumine on kohustuslik ainult kaubanduslikul eesmärgil teedel liikuvatele veoautodele ja autorongidele ning M1 kategooria sõidukitele teemaksud ei rakendu. Selline süsteem on näiteks Eestis, Lätis, Leedus ja Saksamaal. Seega matkaautoga nendes riikides reisides ei ole vaja muretseda teemaksu tasumise pärast ja seda ka juhul, kui tegemist on üle 3,5 tonnise matkaautoga. Saksamaal on küll veel üks lisanüanss, mida peab teadma -- kui Sinu matkaauto kaalub üle 7,5 tonni, pead Sa ikkagi teemakse tasuma ja vastavad reeglid endale selgeks tegema.

Poola e-TOLL

Üks riik, kust enamasti lõuna poole reisijatel on vaja läbi sõita, on Poola. Poolas saab alates 2021. aasta lõpust teemakse maksta ainult e-TOLL süsteemi kaudu ja tõkkepuudega putkasid enam teedel ei ole. Kui Sul on alla 3,5 tonnine auto, siis saad pileti osta  Orleni ja Lotose bensiinijaamades  või kasutada e-TOLL PL TICKET App’i.  Rohkem infot e-TOLL PL TICKET App'i kohta  leiad:  https://www.etoll.gov.pl/en/light-vehicles/e-toll-pl-ticket-app/about-e-toll-pl-ticket-app/.

Kui auto kaalub üle 3,5 tonni, tuleb Poola kiirteedel liikudes kasutama e-TOLL süsteemi. Täpsemat infot leiad Poola e-Tolli kodulehelt: https://etoll.gov.pl/en/heavy-vehicles/e-toll-system/what-is-e-toll/about-e-toll/  ja registreerimise info leiad siit: https://etoll.gov.pl/en/heavy-vehicles/registration-in-e-toll/how-to-register-for-e-toll/.

Poola e-TOLL rakendust on mugav kasutada peale seda, kui oled endale sinna konto ära registreerinud.  Selles süsteemis pead riiki sisenemisel alustama teekonda ja kui oled riigist väljunud, saad teekonna lõpetada. Vahepeal tuleb muidugi jälgida, et telefon tühjaks ei saaks. Esimest registreerimist ei tasu jätta viimasele minutile ja seda võiks alustada hiljemalt 1 h enne piirile jõudmist (rahulikum oleks see muidugi enne reisi kodus ära teha). 

Muud riigid

Edasi tuleb juba riikide kaupa hakata uurima ja üldine koduleht info saamiseks on endiselt: https://www.tolls.eu/european-countries. See koduleht on suureks abiks info leidmisel, aga veelkord rõhutan, et see info ei pruugi olla alati 100% täpne ja tuleb juurde lugeda vastava riigi teemaksude kodulehelt. Vahel on seal näiteks unustatud lisada, et mingi riigi kohta kirjas olev info kehtib ainult kauba transpordiga tegelevatele kommertsveoautodele. Aga allolevast jutust leiate mõned näited erinevate riikide teemaksude tasumise süsteemi kohta.

Paljudes riikides tuleb kiirteedel sõitmiseks osta vinjett. Näiteks on sellised riigid Austria, Šveits, Sloveenia, Slovakkia, Ungari ja Tšehhi. Austrias ja alates 2023. aastast ka Šveitsis on võimalik vinjett osta ka elektroonsel kujul e-kanali kaudu. Sellisel juhul ei ole vaja enda esiklaasile kleepida kleepsu, mida hiljem on raske eemaldada. Lisaks on piiriületus lihtsam ja kiirem, kui oled juba varem e-kanalis kiirteemaksu tasunud. Üle 3,5 tonniste matkaautode omanikud peavad iga riigi reegleid iseseisvalt uurima, kuna on võimalik, et neile kehtib teistsugune süsteem.

NB! Üle 3,5 tonnistel matkaautodel vähemasti Tšehhis vaja hankida eraldi jälgimissüsteem (on-board unit), mis arvestab kiirteedel sõites automaatselt teemaksu suuruse kokku. Juhi kohustus on jälgida, et süsteemi aku oleks laetud ja signaal pidevalt olemas.

Prantsusmaa teemaksud on vist Euroopa kalleimad. Prantsusmaal on tõkkepuude süsteem, st ei ole vaja enne midagi maksta. Prantsusmaal on veel üle 3,5 tonnistele autodele nõue, et peab mõlemale küljele ja taha vist ka kleepima „Angles Mortes“ e surnud nurkade kleepsu, kui Sul on plaanis kiirteelt maha keerata ja mõnest kaunist külast või linnast läbi sõita.

Hispaania kiirteed on üldjuhul suurepärased ja väga suur osa nende teedevõrgustikust on tasuta kasutamiseks kõikidele sõidukitele. Hispaanias varem oli rohkem tasulisi teid, kuid seoses Kataloonia piirkonna suure pahameelega selle üle, et nemad peavad proportsionaalselt kõige rohkem teemakse maksma, lõpetati alate 2021. aasta keskpaigast suures osas teemaksude kogumine väga paljudel Hispaania kiirteedel. Siiski on piirkondi, kus teemaksu ka maksta saab. Seda rohkem pealinna Madridi ümbruses ja veel pisteliselt üle riigi erinevates piirkondades. Sellisel juhul saab seda teha tavapärase tõkkepuu süsteemiga, kus kohapeal maksad maksu ära ja sõidad rõõmsalt edasi.

Portugalis on mingi veider segu süsteem ja paljud teed on varustatud automaatse elektroonse süsteemiga, kus teemaksu tasumiseks tuleb enda maktaauto registreerida EasyToll süsteemis. Lisaks on mõnes kohas tõkkepuud ka, kus on võimalik teemaksu tasuda ka siis, kui ei ole mingi muu süsteemiga liitunud. 

Türgis on nõue, et tuleb peale riiki sisenemist peatuda kiirteeäärses bensiinijaamas või mõne päeva jooksul leida peatuspaigas asuvast linnast postkontor ja hankida endale HGS märgis, aga seda märgist väga paljudes bensiinijaamades ei ole saada mingil põhjusel. Riigis sees üldjuhul väga palju selle märgise olemasolu keegi ei kontrolli ja selle märgise võid soetada ka peale mitmepäevast riigis viibimist. Aga väljasõidul piiri peal võib märgise puudumisel tekkida probleem ja tuleb lõpuks ikkagi see märgis kätte saada kusagilt.

Bulgaarias kehtib mingi omamoodi süsteem, kus pead riiki sisenedes ja kiirteed mööda transiiti tehes oma planeeritud marsruudi kusagil bensiinijaamas olevas spetsiaalses automaadis ära registreerima ja siis ei tohi sellelt marsruudilt kõrvale kalduda. Kui soovid veidi ka kohapeal ringi vaadata, pead lisaks ostma vinjeti. Kui Sinu matkaauto täismass on üle 3,5 tonni, saad teemaksude tasumiseks kasutada ka BG Toll süsteemi.

Ühesõnaga, igas riigis on oma süsteem ja tuleb alati enne piirile jõudmist varuda aega ja uurida, kuidas on õige käituda… Suuremas enamuses on teemaksude tasumiseks kasutusel kaks varianti – vinjett või tõkkepuud. Aga on ka muid variante. Tähelepanu tuleb pöörata sellele, et alla 3,5 tonnistele ja üle 3,5 tonnistele autodele võivad kehtida täiesti erinevad süsteemid.

Kui soovid teada teemaksude tasumise summat, on Sul võimalik kasutada teemaksude kalkulaatorit, kuid osad päringud nendes rakendustes on tasulised (näiteks üle 3,5 tonnistele matkaautodele). Aga ligikaudse summa alla 3,5 tonnisele matkaautole saad teada näiteks Tollsmart kalkulaatori abil: https://calculator.tollsmart.com/ .

Teemaksuga või teemaksuta?

Tihti võib matkaauto omanikul tekkida küsimus, et kas ei ole mõnusam ja rahulikum sõita mööda kauneid väikseid külateid ja üldse mitte väga palju maksta teemaksusid. Matkaautoga reisimine võiks ju kulgeda rahulikus tempos ja kaunis ümbruses, aga see ei pruugi olla niisama lihtne. Väikestel külateedel või pidevalt ühelt ringteelt järgmisele veeredes väsib juht kiirelt ja kui on eesmärk mingi pikem läbimaa ühe päevaga läbida, siis võib sellest kujuneda väga stressirohke päev. 

Kindlasti ei soovita kiirteelt maha keerata Poolas, kuna seal võib väiksemate teede kvaliteet olla nii halb, et sõiduisu kaob kiirelt. Kehvadel teedel sõites on liiklusõnnetuse oht kordades suurem, kui korralikku kiirteed mööda liikudes ja ei tundu mõistlik riskida oma üsnagi kalli autoga selle pärast, et säästa kümmekond eurot. Lisaks ei ole Poola kiirteemaksud kuigi kallid ja rahuliku reisi huvides tasub see summa igal juhul ära maksta.

Lisaks teemaksudele pead tähele panema, et erinevates riikides võivad olla ka muud nõuded, mida tuleb jälgida, kui kiirteelt maha sõidad. Näiteks Saksamaal on teatud piirkondades nõutud rohelise keskkonna saaste kleepsu kasutamine. Kui näed tee ääres keelumärki kirjaga UMWELT, tähendab see seda, et selles piirkonnas võid ilma rohelise kleepsuta trahvi saada. Täpsemalt loe selle kohta lehelt: https://www.germanemissionssticker.com/. Ja nagu juba varem sai mainitud, siis Prantsusmaal peab üle 3,5 tonnistel autodel peal olema surnud nurkade kleebis "Angles Mortes".

Tegelikult ei pruugi teemaksude tasumine tähendada seda, et reis oluliselt kallimaks läheb. Kõrvalteedel ei ole tihtipeale võimalik sõita nii ökonoomse sõidustiiliga, kui kiirteel. Pidev sõidukiiruse muutmine ringteede või külade läbimisel kulutab rohkem kütust, kui kiirteel ühtlaselt 90-100 km/h liikumine. Kui soovid veidi raha kokku hoida, võid otsida kiirtee lähedal asuvates külades või linnades odavama kütusehinnaga tanklaid. Kiirteede bensiinijaamade hinnad on tihti isegi ligi veerandi võrra kallimad, kui kohalikele elanikele mõeldud väiksemad tanklad linnades või külades. Nii võid endale leida ka mõne toreda peatuspaiga, kus teha lõunapaus või jääda ööbima kiirtee autode väsitavast undamisest veidi eemal.