Blogi

Matkasuvilate müügistatistikast ja viimase aja trendidest Eestis

Matkasuvilate müügistatistikast ja viimase aja trendidest Eestis

Ajaleht Pealinn küsis meie käest küsimusi matkasuvilate müügistatistika, eestlaste eelistuste ja soetamisega seotud kulude kohta. Paneme ka meie blogisse üles meie vastused, kuna ilmselt on see teema aktuaalne ja huvitav ka meie blogi külastajatele.


Kas ja mil määral on viimaste aastate jooksul matkaautode müük ja rentimine kasvanud?

Matkaautode ja haagissuvilate müük on kasvanud aasta-aastalt stabiilselt ca 15% aastas. Kui näiteks 2016. aasta lõpu seisuga oli transpordiameti statistika andmete järgi Eestis registrisse kantud 1 135 matkaautot, siis 2021. aasta lõpuks on see number 2 347 (NB! Sisaldab peatatud registrikandega, ajutiselt kustutatud jne sõidukeid). Viie aastaga on matkaautode arv Eesti teedel rohkem kui kahekordistunud. Samas tempos on kasvanud ka haagissuvilate müük. Matkasuvilate vastu on huvi kasvanud tasapisi ja järjepidevalt viimase 15. aasta jooksul. Tänaseks registreeritud matkasuvilate hulk Eestis kasvanud selliseks, et nad jäävad ka meie teedel rohkem silma. Kui varem olid Eesti teedel liikuvad matkaautod enamasti välismaa numbrimärkidega, siis tänaseks on juba olukord vastupidine – enamus meie teedel liikuvaid matkaautosid on Eesti numbrimärkidega.

Euroopa Karavanide Liidu (European Caravan Federation) andmetel kasvas eelmisel aastal uute matkaautode registreerimine Euroopas 13,2% ja haagissuvilate registreerimine 3,7% ning keskmine uute matkasuvilate registreerimine võrreldes eelmise aastaga oli 10,1% kõrgem. Eelmisel aastal kanti Euroopas registrisse 260 043 uut matkaautot ning see number on samuti olnud järjepidevalt aastast aastasse kasvav. 2020. aasta seisuga oli Euroopas kokku registrisse kantud ligi 6 miljonit matkaautot ning enim Saksamaal, Prantsusmaal, Ühendkuningriikides ja Hollandis.

Kui võrrelda Eestis ja teistes Euroopa riikides registreeritud matkaautode hulka rahvaarvuga, on lihtne tuvastada, et Eestis on veel arenguruumi. Kui põhjamaades ja Hollandis on ca saja inimese kohta registrisse kantud üks matkaauto, siis Eestis on üks matkaauto registreeritud iga 565 inimese kohta. Seega võiks arvata, et pikapeale võib matkaautode hulk Eestis viiekordistuda võrreldes 2021. aasta lõpu seisuga. Ilmselt läheb selle taseme saavutamiseks veel aega ja vaja oleks stabiilset majanduskasvu ning heaolu tõusu.

Eestis on juurde tulnud ka rendifirmasid, kellel on hooajal kindlasti kõik matkaautod töös, kuna huvilisi on palju. Suvisel hooajal on rendibussi soovijate saba pikk ja kõikidele tipphooajal matkaautosid ei jätku. Samas on Eestis hooaeg lühike ja talvisel ajal tihti matkaautot välja rentida ei õnnestu, kuigi ka talvel on matkaautoga väga lahe suusatama sõita või talvist metsa nautima minna. Eestlased võiksid veidi julgemalt ka talvel matkaautoga liikuda ja õppida matkasuvilaid kasutama ka jahedamal hooajal.

Mis võiks olla selle kasvu põhjuseks?

Matkaautode vastu kasvav huvi on ilmselt tingitud paljudest erinevatest asjaoludest. Kuna matkaauto on üsnagi suur väljaminek pere eelarvest, siis ilmselt on see otseselt seotud heaolu kasvuga ühiskonnas. Eesti majandusel on hästi läinud ja aina enam on eestlastel hakanud tekkima vabu vahendeid. Aga kindlasti on üheks oluliseks teguriks ka mõtteviisi muutus. Kui veel kümmekond aastat tagasi tundus matkaauto eestlasele pigem selline Saksa pensionäri puhkamisvahend, siis täna tulevad matkaautot ostma väga paljud noored lastega pered. Matkaauto on saanud populaarseks ja lahedaks ning ka need, kes varem vaatasid veidi kahtlevalt neid, kes endale matkaauto soetasid on tänaseks oma meelt muutnud.

Mõtteviisi muutuse esilekutsumisel on olnud suur roll sotsiaalmeedial ja ajakirjandusel. Matkaautode teema on huvitav ja ahvatlev ning inimesed hea meelega loevad selle teemaga seotud artikleid. Lisaks kõik need imelised sotsiaalmeedia pildid ja videod, mida kasutajad ja tootjad ja müüjad postitavad jõuavad aina rohkemate inimesteni ja huvi aina kasvab. Paljudel on juba mõnel lähisugulasel või sõbral matkaauto olemas ja kui sõprade ringis piisavalt kaua kuulata neid reisilugusid, tekib ka endal soov oma matkaauto osta või vähemasti üks paarinädalane puhkus teha rendibussiga.

Mingil määral võib oletada, et müügi kasvu on viimastel aastatel mõjutanud ka COVID-19 ja sõda Ukrainas. Kui palju täpselt, on raske öelda. Kui COVID-19 mõju esimestel kuudel oli vastupidine – inimesed muutusid ettevaatlikuks ja tühistasid ka juba tellitud matkaautode ostud – siis peale paari kuud olukord stabiliseerus ja kõik alguses tegemata jäänud ostud on tänaseks ära tehtud. Matkaautode müüjate jaoks on olukord muutunud väga palju, kuna matkaauto tootja käest kättesaamine on seoses probleemidega tarneahelas ja üle-Euroopalise nõudluse kasvuga oluliselt keerulisem. Seoses sellega on ostu-müügiprotsess viimase paari aastaga oluliselt muutunud ning kuna matkaautode müüjad peavad järgmise hooaja tellimused varakult ära tegema, on ostjatel võimalik osta seda, mis on tellitud ning ise valida ja otsustada väga palju ei saa.

Milliseid matkaautosid eestlased eelistavad?

Kui Euroopas on trend pigem väikesemate van’ide ehk kaubiku põhjale ehitatud matkaautode suunas, siis eestlased eelistavad siiani endiselt pigem suuremaid pool- või täisintegreeritud matkaautosid. Van’id sobivad hästi kahekesi reisimiseks, nende kütusekulu ja teemaksud on odavamad ning nendega liiklemine ja eraldatud kohtadesse ligipääsemine on lihtsam. Kui reisiseltskond on suurem, siis on ikkagi juba mõistlik vaadata veidi suurema matkaauto suunas. Lastega peredele on meil pakkuda ka 6-kohalist poolintegreeritud Hobby Optima OnTour T65 HKM matkaautot, millega saab sõita B-kategooria lubadega.

Viimastel aastatel on oluliselt kasvanud ka selliste matkaauto huviliste hulk, kellel ei ole probleeme ka C-kategooria juhilubadega sõitmine ja kes soovivad pigem suuremaid ja luksuslikumaid matkaautosid. Juhul, kui C-kategooria lubasid kohe olemas ei ole, pole probleem ka autokoolis oma teadmiste värskendamine ja täiendamine. Kes tahab rohkem teada, mis eelised on üle 3,5 tonnise matkaauto omamisel, võib lugeda: https://matkasuvilad.ee/uudised/taismass-ule-3-5-tonni-c-kategooria.

Lastega pered eelistavad väga tihti matkaautole haagissuvilat. Haagissuvila eeliseks on tema oluliselt soodsam hind ja ka avarus. Samas on temaga keerulisem ringi liikuda. Väga tihti kasutatakse haagissuvilat ka suvekoduna juba olemasoleva krundi peal. Lisaks on viimasel ajal oluliselt on juurde tulnud ise-ehitajaid, kes ostavad endale mingisuguse kasutatud kaubiku ja teevad sinna sisse endale sobiva reisikodu. See on ka palju uusi kliente toonud Matkasuvilad.ee uude keskusesse ja väga palju on kaupluses tehnilisi küsimusi matkaauto elektri-, gaasi- ja veesüsteemide kohta.

Kas saate oma klientide puhul välja tuua ka mingit üldistavat profiili - milline on matkaauto ostja/rentija?

Matkaautode ostjaid on väga erinevaid. Üheks traditsiooniliseks grupiks on keskikka jõudnud majanduslikult kindlustatud inimesed, kellel hakkab üle jääma aega ja soovivad oma aktiivse tööelu jooksul kogunenud raha investeerida oma vaba aja nautimisse ja unistuste täitmisse. Palju on ka selliseid korraliku kogemustepagasiga reisihunte, kellel on juba matkasuvila olemas ja kes soovivad osta midagi uuemat, suuremat või muus mõttes talle sobivamat. Lisaks on ka selliseid peresid või sõpruskondi, kes on valmis matkaautot omavahel jagama.

Viimastel aastatel on meie müügisaalis väga palju näha ka noori lastega peresid, kes soovivad endale matkaautot soetada, et sellega mööda Euroopat seiklema minna. Noortel on tänapäeval aina rohkem vabadust, kuna tööd on võimalik teha interneti vahendusel ja see võimaldab neil elada matkaautos täiskohaga. Elu matkaautos võib olla päris vahva, kui omavahel on hea klapp. Matkaautos elades saad aru, kui vähe materiaalseid asju Sul elamiseks tegelikult vaja on ning õpid rohkem hindama loodust ja inimesi enda ümber. See on koht, kus saad elutempot maha võtta ja nautida hetke.

Haagissuvilate vastu tunnevad rohkem huvi noored lastega pered. Sellel on mitu põhjust – haagissuvila nõuab matkaautoga võrreldes oluliselt väiksemat investeeringut, haagissuvila on seest avaram ja lastega perel on seal mõnusam toimetada, haagissuvilaga reisides on peale sihtkohta jõudmist võimalik autot kasutada poes käimiseks ja ümbruskonnaga tutvumiseks. Haagissuvila kasuks otsustavad tihti need, kellel ei ole veel väga palju vaba aega pidevalt ringi sõita ning kes saavad seda vahepeal kasutada näiteks suvemajana või külalistemajana oma aias.

Millise väljaminekuga peab arvestama matkaauto soetamisel?

Uute kaubiku põhjale ehitatud matkaautode ehk van’ide hinnad Matkasuvilad.ee esinduses algavad 60 000 eurost ja ülemist hinnapiiri matkaautodele on üsna võimatu öelda. See on sama nagu maale suvekodu ostmisega, et lihtsama saab soodsamalt ja kui soovid järve äärde looduskaunisse kohta imeilusat ja kõikide mugavustega maakodu, siis ka hind on mitmeid kordi kallim. Matkasuvilad.ee tootevalikus on hetkel kallimad Carthago täisintegreeritud matkasuvilad hinnaga üle 180 tuhande euro ning Carthago tootevalikus küündivad hinnad 200 tuhande euroni. Aga kes soovib endale veel suuremat luksust või hoopis mõnda väga erilist nelikveoga matkakodu, siis neid mudeleid tuleb enamasti otsida väljastpoolt Eestit ja hinnad kerkivad kiiresti üle 300 tuhande euro.

Üldjuhul tuleb uue matkaauto ostmisel lisavarustuse jaoks arvestada veel päris korraliku summaga. Kui soovid täiendavat mugavust ja iseseisvust, siis on vabalt võimalik veel 10 tuhande euro eest lisavarustust soetada. Näiteks tavapäraselt paigaldatakse Matkasuvilad.ee töökojas matkaautodele päikesepaneele, invertereid, lisa-akusid ja ventilatsioonisüsteeme ning meilt saab soetada ka esitelke, laudu-toole, nõusid ja muud varustust.

Kõige odavama suviseks kasutamiseks mõeldud lihtsa Hobby tehase poolt toodetud haagissuvila Beachy saab kätte hinnaga alates 17 tuhat eurot. Eks sinna annab ka mingit täiendavat lisavarustust soetada, aga ilmselt ei ole mõistlik sinna nii suuri summasid kulutada, kui matkaauto puhul. Korralikumad ja ka talvisema ilmaga kasutamiseks sobivate haagissuvilate alghinnad on viimase aastaga tõusnud juba üle 30 tuhande euro.

Matkaautode järelturg on Euroopas väga suur ja sealt leiab ilmselt oluliselt odavamaid matkaautosid ja haagissuvilaid. Samas tuleb kasutatud matkaauto ostmisel olla tähelepanelik ja teha korralik eeltöö, et vältida hilisemaid suuri kulutusi. Matkaautode ja haagissuvilate puhul on oluline, et tal ei oleks selliseid kerevigastusi, kust niiskus pääseb matkaautosse ja võib tekitada erinevaid kahjustusi. Lisaks tuleb kindlaks teha, et veesüsteem ei lekiks ja et külmkapp ja muu tehnika töötaks korralikult. Matkaauto puhul on oluline ka läbisõit ning mootori, veermiku ja alusraami olukord, et ootamatult teele ei jääks ja saaks veel aastaid ringi liikuda sellega.

Millised on matkaauto tavapärased ülalpidamiskulud?

Kui sõiduauto puhul on ülalpidamiskulusid lihtne kokku arvutada, siis matkaauto puhul on seda numbrit veidi keerulisem määrata. Üks osa kuludest on liisingmakse, kasko- ja liikluskindlustus, kütusekulu ning teemaksud. Iga-aastaselt tuleb matkaautoga käia tavapärases hoolduses autotootja esinduses ning lisaks matkasuvila esinduses kere niiskuskontrollis ja hoolduses, kuid need kulud ei ole muude kuludega võrreldes kuigi suured.

Kütusekulu sõltub väga palju sellest, kui palju matkaautoga ringi sõita ja kui pikki reise sellega teha. Tavalise 3,5 tonnise täismassiga matkaauto kütusekulu 100 km kohta on ca 10 liitrit, kui sõita mõistliku kiirusega. Selle järgi saab igaüks ise arvestada, kui palju kütust ta reisile kokku võiks kulutada ja mis see hetkel kehtivate kütusehindade juures kokku maksma võiks minna.

Teemaksud sõltuvad sellest, millistest riikidest läbi sõidetakse ja kas kasutatakse kiirteid või väiksemaid teid. Teemaksude osas tasub eeltöö enne reisi ära teha, kui varem pole sellega kokku puutunud. Kõige parema ülevaate Euroopas kehtivate teemaksude kohta saab lehelt: https://www.tolls.eu/european-countries. Tähelepanu tuleb pöörata sellele, et matkaauto ei ole veoauto, vaid sõiduauto ning osades riikides on kehtestatud teemaksud ainult veoautodele, teistes kehtivad teemaksud jällegi ainult vastavalt sõiduki kaalule kõikidele sõidukitele. Osades riikides võib heade teadmiste korral sõitmiseks leida ka tasuta teid, aga selle otsuse tegemisel tuleb olla ettevaatlik, kuna võib sattuda väga kitsastele ja käänulistele teedele, kus matkaautoga sõitmine on väga väsitav ja ohtlik.

Reisil käies tuleb arvestada ka sellega, kui palju soovitakse viibida kämpingus ja mis maksab ühe platsi hind ööpäeva kohta. Kämpingute hinnakirjas on enamasti välja toodud ka lisatasu ühe külalise kohta, kui matkaautos on üle kahe elaniku ning tihti tuleb juurde maksta elektri eest. Pikema peatumise korral tuleb ilmselt teha lisakulutusi ka pesupesemisele. Kämpingute hinnad sõltuvad väga palju piirkonnast ja ajast, millal seda piirkonda külastatakse ning samuti ka kämpingu kvaliteedist. Söögi- ja vaba aja sisustamisega seotud kulud sõltuvad juba enda soovidest ja harjumustest. Hooajaväliselt on Euroopas reisimine kindlasti odavam ja lihtsam ning lisaks ka palju nauditavam.

Matkasuvila ostu finantseerimise ja lisakulude kohta on Matkasuvilad.ee blogis üks lühike kokkuvõte kirjutatud: https://matkasuvilad.ee/uudised/matkasuvila-ostu-finantseerimine


Pealinnas ilmunud artiklit saad lugeda siit: EESTLASTE HUVI MATKAAUTODE JA HAAGISSUVILATE VASTU ON SUUR

 

Autor: Alma Saat

Matkasuvila elanik alates 2005. aastast